Fotboll och massindustrin

Källa: Pixabay

Vi vet nog alla vilken sport som är populärast i världen (och ja, du gissade rätt – det är fotbollen), men helt vilken skala det ligger på är en helt annan femma. Här snackar vi om mångmiljonbelopp i omsättningar, spelarlöner, tittarsiffror och varor, som flödar genom industrin dagligen över hela världen. Hur har det blivit såhär? Hur kan det komma sig att en sport blivit så populär, och hur ser det ut bakom kulisserna?

Om man kikar lite på historian kring fotbollens ursprung kan man tyda att den hållit sig fast i tiden trots många motgångar. Det finns dokumentation som tyder på att en form av fotboll spelades redan 400 f.kr, och under en period på 1300-talet förbjöds även sporten av den engelska kungen Edvard III då det inte ansågs lika fint som bågskytte och var ett slöseri med tid. Trots detta (eller kanske på grund av) växte dess popularitet och först under 1800-talet skapades en proffsliga i England – nuvarande Premier League. Snart följde andra länder efter och det tog inte lång tid förrän populariteten var ett faktum.

Sedan dess har fotbollsindustrin bara ökat och ökat för varje år. Från att ha bara varit en sport har den blivit till en riktigt kommersiell industri, med många olika aktörer och led. Enligt KPMG så beror den stadiga ökningen delvis på fotbollsklubbarnas investeringar i privata företagsanläggningar, ökad internationell verksamhet, samt hållbar förvaltning. Det går fram och tillbaka vilket klubblag som omsätter mest, men nu senast har jättarna Manchester United toppat statistiken och nått en värdering på över tre miljarder euro. Just Storbritannien har flest högvärderade lag, vilket är föga förvånande med tanke på ligans popularitet.

article_image

Källa: Pixabay

Men fotbollen handlar mer om bara klubbarna, och en stor del av industrin händer utanför planen med världens konsumenter. Folks engagemang i sporten tar många skepnader, och den som bara växer och växer är fotbollsbettingen. Det har gått från att en handfull människor spelat på sitt favoritlag i butik, till en megastor onlineindustri där flertalet personer spelar på odds hos William Hill. Oddssystemen har blivit så mycket mer sofistikerat på sistone, där man kan satsa på alla möjliga saker – från antalet gula kort till specifika målgörare och assisterande målskytt. Det är inte så konstigt då att denna industri utökas, då den blivit mer intressant och lättillgänglig för allmänheten.

Men de som tjänar den bästa hackan på fotbollsindustrins tillväxt är nog spelarna. Förutom vanliga spelarlöner får även storspelarna bonusar och saftiga sponsorintäkter – i ögonsvidande summor. Under 2017 tjänade stjärnan Lionel Messi omkring 1,3 miljarder kronor – den högsta summan i världen bland fotbollsspelare. Tränarna tjänar inte lika mycket, men fortfarande inga summor att rynka näsan för: Manchester Uniteds José Mourinho tjänade exempelvis ”bara” 26 miljoner euro.

Fotbollsindustrin är som ett gigantiskt ekosystem med stora aktörer där pengar flödar mellan privata företag och lagen och spelarna, och därtill finns även länken mellan sporten och konsumenten. Det är svårt att tyda vilken aktör som faktiskt styr industrin, då de alla är beroende av varandra och existerar på grund av den andres existens.


pro author badge

Relaterade artiklar